donderdag 9 oktober 2008

Als je´t hen vraagt, CHIRO?

Intussen ben ik al twee en een halve week verder en beginnen de talloze Spaanse woorden in mijn hoofd zich te vormen tot zinnen, en krijgen zinnen stilaan betekenis in een conversatie...





Ik begin me eveneens stilaan voor te bereiden op mijn vertrek naar Comalapa binnen tien dagen. Mijn lerares Spaans en ik praten veel over wat me te wachten staat, over de maya-cultuur die er leeft en welke positie de vrouw daarin inneemt... dingen waarmee ik me de laatste tijd heel erg veel bezighield. Dikwijls hebben we het ook over gewoontes en tradities in België, en andere dingen waarmee ik thuis heel erg veel bezig ben. Zo hadden we onlangs een gesprek over mijn allergrootste bezigheid in België, namelijk chiro. Dit gegeven klonk haar echter onbekend in de oren. Ik was enigszins verbaasd dat in tegenstelling tot België, waar elke stad rijk is aan gemiddeld drie verschillende jeugdbewegingen, er in Guatemala geen sprake is van dergelijke animerende activiteiten voor kinderen. Op dit moment voelde ik bij mij het idee groeien daar iets aan te veranderen.


In Guatemala is de vakantie intussen 1 week begonnen en vele kinderen worden vaak ingeschakeld in het huishouden bij gebrek aan andere bezigheden. Omdat ikzelf ontspanning voor kinderen enorm belangrijk vind en er niets mooier is dan kinderen die volledig opgaan in een spel, besloot ik mijn jarenlange chiro-ervaring ook hier te benutten. Mijn gedachten zonken steeds verder weg in hoe ik alles zou kunnen aanpakken. Zou het niet fantastisch zijn mocht ik ook hier kinderen kunnen motiveren om hin vrije tijd wekelijks met ontspanning te vullen? Zou het niet fantastisch zijn mochten kinderen van een zelfde leeftijdscategorie elke week terecht kunnen op een plaats waar ze dan 2 a 3 uur lang terecht kunnen voor spelletjes en knutselen met leeftijdsgenootjes? Spelletjes zoals wij ze kennen in een jeugdbeweging zijn hier onbestaande. Kinderen spelen enkel met een bal of kleuren of maken een tekening met de middelen die ze hebben. Ik kan makkelijk materiaal voorzien voor dergelijke activiteiten en met een beetje creatieve geest heb ik al snel een geanimeerde namiddag in elkaar geflanst. En dit alles wat ik nu beschrijf, dat is chiro, toch?


Een nieuwe energiestoot, zoals ik er al zoveel ervoer tijdens deze ongelofelijke reis, stroomde door m´n bloed. Waar mijn hart thuis ligt, kan ik ook hier in Comalapa mijn hart inleggen. Ik mailde mijn idee onmiddellijk naar Ingrid en de directie van de school om te weten of er belangstelling zou zijn voor iets dergelijks. Ik kreeg onmiddellijk heel positieve respons van Ingrid. Samen maken we er meteen werk van: Ingrid informeert de ouders en binnen twee weken, wanneer ik aankom staat er een eerste `chiro´namiddag op het programma voor de kinderen in Comalapa.

Een nieuw project binnen mijn project. Op die manier kan ik de kinderen persoonlijk en op een speelse manier leren kennen, waardoor mijn werk als psychologe enkel maar kan worden vergemakkelijkt.


Ik droom weg en ik kan enkel maar lachen...


Wie me wil helpen spelletjes en knutsel-materiaal aan te schaffen, kan nog steeds storten op mijn Comalapa-rekeningnummer
652-8042191-03

Wie graag een fiscaal attest krijgt, voor stortingen vanaf 30 €, kan ook storten op de rekening van VZW Mayakind: 979-6063394-26 met vermelding "Steun vrijwilligerswerk"


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage